Campinas-Brasil

ISSN 1980-4407

___________________uni__

 

Volume 14, n4

Volume 14, n3

Volume 14, n2

Volume 14, n1

Volume 13, n3

Volume 13, n2132

Volume 13, n1td13-1

Volume 12, n3td123

Volume 12, n2C122

Volume 12, n1td121g

Volume 11, n3c113

Volume 11, n2112g

Volume 11, n111-1

Volume 10, n3v103g

Volume 10, n2TD10-2

Volume 10, n1V_10_1G

Volume 9, n2v92g

Volume 9, n1

Volume 8, n2v82

Volume 8, n1t81g

Volume 7, n2

Volume 7, n1

Volume 6, n2

Volume 6, n1

Volume 5

Volume 4

Volume 3

Volume 2

Volume 1

112p

Exposição de conteúdos geocientíficos como possibilidade de Educação em Patrimônio Geológico

Versão integral PDF

Antonio Liccardo
Depto. Geoc., Univ. Est. Ponta Grossa, UEPG, Av. General Carlos Cavalcanti, 4.748, Campus Uvaranas,
84030-900, Ponta Grossa PR. E-mail: aliccardo@uepg.br

Carla Silvia Pimentel
Depto. Geoc., Univ. Est. Ponta Grossa, UEPG, Av. General Carlos Cavalcanti, 4.748, Campus Uvaranas,
84030-900, Ponta Grossa PR.

Gilson Burigo Guimarães
Depto. Geoc., Univ. Est. Ponta Grossa, UEPG, Av. General Carlos Cavalcanti, 4.748, Campus Uvaranas,
84030-900, Ponta Grossa PR.

Gisele Pidhorodecki
Depto. Geoc., Univ. Est. Ponta Grossa, UEPG, Av. General Carlos Cavalcanti, 4.748, Campus Uvaranas,
84030-900, Ponta Grossa PR.

Simone Aparecida de Almeida
Depto. Geoc., Univ. Est. Ponta Grossa, UEPG, Av. General Carlos Cavalcanti, 4.748, Campus Uvaranas,
84030-900, Ponta Grossa PR.

Samara Moletta Alessi
Depto. Geoc., Univ. Est. Ponta Grossa, UEPG, Av. General Carlos Cavalcanti, 4.748, Campus Uvaranas,
84030-900, Ponta Grossa PR.

Marianne Oliveira
Depto. Geoc., Univ. Est. Ponta Grossa, UEPG, Av. General Carlos Cavalcanti, 4.748, Campus Uvaranas,
84030-900, Ponta Grossa PR.

Raony Tullio Carneiro
Depto. Geoc., Univ. Est. Ponta Grossa, UEPG, Av. General Carlos Cavalcanti, 4.748, Campus Uvaranas,
84030-900, Ponta Grossa PR.

Abstract :Within the framework of the project "Geodiversity in education", an Exhibition of geological materials, displayed as a museum collection, was established In passageways of the Exact and Natural Sciences Division of UEPG, based on a set of samples housed in the Geology Laboratory. Seeking to bring academic knowledge closer to the general public, minerals, rocks, fossils, meteorites and archaeological artifacts were exposed in order to create an interesting and varied collection. With a visitation of about 2,000 people/year, including schools, colleges, community and students and teachers of the institution itself, the analysis of evaluation questionnaires allowed adjustments of the language used, and verification of some results, such as the impact on conventional classes. The incorporation of heritage concepts related to environmental issues is very effective when the information is perceived as valuable; the selected samples allowed the connection between information and the external natural environment. Seen as "pieces of geodiversity", samples of the exposition were significantly valued, and the exposure of technical data led to awareness of the concepts linked to geological heritage.

Keywords: geodiversity, geoscience education, geoheritage

Resumo: No âmbito do projeto "Geodiversidade na Educação", uma exposição de material geológico com caráter museológico foi criada em áreas de passagem do Setor de Ciências Exatas e Naturais da UEPG, utilizando a reserva técnica do Laboratório de Geologia. Buscando aproximar o conhecimento acadêmico do público geral, foram expostos minerais, rochas, fósseis, meteoritos e artefatos arqueológicos de maneira a disponibilizar um interessante e variado acervo. Com uma visitação anual de cerca de 2000 pessoas, entre escolas municipais, faculdades, público leigo e alunos e professores da própria instituição, a análise de questionários de avaliação permitiu a inferência de ajustes quanto à linguagem e verificação de alguns resultados, como o impacto nas aulas convencionais. A incorporação de conceitos sobre patrimônio referentes ao meio ambiente é muito efetiva quando se valoriza a informação; as amostras permitiram a conexão da informação com o ambiente externo natural. Vistas como "pedaços da geodiversidade", as amostras do acervo foram sensivelmente enfatizadas e a exposição de seus dados técnicos conduziu a uma sensibilização em relação aos conceitos de patrimônio geológico.


Palavras-chave: Geodiversidade, educação geocientífica, patrimônio geológico

 

Copyright © 2005-2007 - Instituto de Geociências - Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Brasil - Todos os direitos reservados -

Desenvolvimento: